River Cleanup wensen je een 'Happy plastic birthday'!

publish date
18 juli 2023

Flashback naar maart van dit jaar, toen we de wedstrijd lanceerden om goede doelen te helpen bij hun fondsenwerving. We riepen Belgische goede doelen op om deel te nemen aan de wedstrijd. De prijs? Een 7-daagse promotiecampagne op meer dan 1.000 reclameschermen beheerd door JCDecaux. Hou deze zomer dus zeker de Scan for Change-posters in de straten in de gaten.

Proficiat Rivier Cleanup, de nationale winnaar van Scan for Change

Wat is er leuker dan een verjaardag vieren? Dat had River Cleanup ook in gedachten toen ze met hun inzamelingsactie voor Scan for Change op de proppen kwamen. Met de campagne ‘Happy plastic birthday’ moedigen ze mensen aan om op hun verjaardag een gift over te maken. Op die manier dragen zij bij aan een propere rivier.  

River Cleanup heeft als missie wereldwijd rivieren op te ruimen. Daarvoor rekenen ze op meer dan 200.000 vrijwilligers, die zich 'warriors' noemen, om rivieren op te ruimen in België en in het buitenland. Samen hebben ze een enorme impact op het milieu.  

River Cleanup steunt op 3 pijlers: 'Opruimen', 'Informeren' en 'Transformeren'. 

  1. Opruimen 
    Een hardwerkend team van vrijwilligers probeert alle rivieren in België op te ruimen. Ze organiseren evenementen om meer mensen bewust te maken en te inspireren.  
     
  2. Informeren 
    In samenwerking met scholen informeren ze kinderen al van jongs af over de impact van single-use plastic op het klimaat en hoe zij hier verandering in kunnen brengen. 
     
  3. Transformeren 
    Ze werken samen met bedrijven, onderzoekers en overheden om de productie van single-use plastic te verminderen.  

Thomas de Groote, stichter van River Cleanup: "Elk jaar vervuilt 11 miljard kg plastic onze oceanen. Een groot deel daarvan komt via onze rivieren in de oceaan terecht. Ons doel is plastic te verwijderen lang vóór het in onze oceanen terechtkomt. Dit is mogelijk dankzij de hulp van onze vrijwilligers, partners en weldoeners!" 

"Met onze 'Happy plastic birthday'-campagne moedigen we mensen aan geld te doneren wanneer ze iets te vieren hebben, zoals bij een verjaardag", gaat Thomas verder. "Dit is niet alleen een uniek, plastic-vrij geschenk voor de jarige, maar ook voor onze planeet." 

Een propere rivier als verjaardagsgeschenk 

De 'Happy plastic birthday'-campagne vergroot het bewustzijn en zamelt geld in. Voor elke euro verwijderen de 'warriors' van River Cleanup 1 kg vuil uit de Belgische rivieren.  

De jury selecteerde de deelname van River Cleanup omwille van hun creatieve en impactvolle campagne. De QR-code van Payconiq werd prachtig in hun ontwerp verwerkt, waardoor mensen eenvoudig kunnen scannen en doneren via de Payconiq by Bancontact-app of een andere betalingsapp die betalen met Payconiq mogelijk maakt. 

Tijdens de 7-daagse promotiecampagne die op 18 juli van start gaat, zullen hun posters met verjaardagswens op meer dan 1.500 schermen over heel België te zien zijn. Daarnaast nodigt River Cleanup je uit om een selfie met de poster te delen op Facebook of Instagram. Tag @rivercleanup, vermeld #happyplasticbirthday en tag met wie je graag op weekend wil. Hier vind je meer informatie. De winnaar van de wedstrijd wordt door River Cleanup aan het einde van de campagne bekendgemaakt. 

Doneer via de Payconiq by Bancontact-app 

Als kers op de taart kan het publiek tijdens de campagne rechtstreeks via de Payconiq by Bancontact-app geld schenken aan één van de drie winnende goede doelen. Ga naar 'Diensten' in de app en klik vervolgens op 'Donaties'.  

Het winnende goede doel voor Wallonië wordt aan het begin van hun 7-daagse promotiecampagne bekendgemaakt. De Vlaamse winnaar is TWERK. Kom hier meer te weten over hun 'Scan Sven'-campagne.  

Houd onze nieuwssite en de posters in je straat in de gaten voor alle Scan for Change-campagnes.