Scan for Change helpt non-profitorganisaties bij fondsenwerving
Flashback naar maart van dit jaar, toen we de wedstrijd lanceerden om goede doelen te helpen bij hun fondsenwerving. We riepen Belgische goede doelen op om deel te nemen aan de wedstrijd. De prijs? Een 7-daagse promotiecampagne op meer dan 1.000 reclameschermen beheerd door JCDecaux. Hou deze zomer dus zeker de Scan for Change-posters in de straten in de gaten.
Geheugen opfrissen: wat is de Scan for Change wedstrijd?
België telt meer dan 2.000 non-profitorganisaties. Het merendeel van hen vertrouwt voornamelijk op vrijwilligers en fondsenwerving. Met beperkte budgetten is het niet eenvoudig om reclame te maken om hun werking onder de aandacht te brengen en fondsen te werven.
Daar brengen we met Scan for Change verandering in. We bundelden onze krachten met JCDecaux, expert in out-of-home reclamecampagnes, om samen deze uitdaging aan te gaan. Zij besloten om de goede doelen toegang te geven tot meer dan 1.000 reclameschermen.
Wim Jansen, CEO at JCDecaux Belgium: “Bijdragen aan een positieve impact op de maatschappij maakt deel uit van onze ESG-objectieven. We zijn dan ook zeer blij om samen met Bancontact Payconiq Company onze schouders te zetten onder dit geweldige initiatief. Out-of-home is een krachtig communicatiekanaal, en kan dus een wezenlijk verschil maken voor TWERK.”
Buzz creëren: check
Makkelijke fondsenwerving? Maak kennis met 'Scan & Doneer', een Payconiq-betaaloplossing
Dankzij de ‘Scan & Doneer’-oplossing kunnen mensen eenvoudig doneren aan het goede doel van hun keuze. Non-profitorganisaties kunnen hun eigen Payconiq QR-code maken, die gekoppeld is aan hun bankrekening. Om te doneren, scannen mensen de QR-code, voeren ze hun gegevens in voor het fiscaal attest voor donaties vanaf €40,- en hoger, voeren ze het bedrag in en bevestigen ze met hun pincode of biometrie.
"Al jaren werk ik samen met goede doelen. Ik was dan ook erg blij om aan hen ons nieuwe product ‘Scan & Doneer’ te kunnen presenteren.", zegt Eva De Mey, Event & Charity Development Manager bij Bancontact Payconiq Company. "Het enthousiasme was enorm groot, de positieve reacties stroomden binnen. Voor ons dé bevestiging dat er nood was aan dit product."
BEEP! Scan for Change was een feit, de wedstrijd voor goede doelen
We vroegen non-profitorganisaties om een fondsenwervingscampagne te creëren waarin de Payconiq QR-code was opgenomen. Om deel te nemen, werd aan goede doelen gevraagd om enkele reclamematerialen te creëren, zoals een poster en een korte uitleg waarom hun goede doel het verdient om de 7-daagse promotiecampagne te winnen.
Eva vervolgt: "Voor de Scan for Change-wedstrijd van dit jaar vertrouwden we op de kracht en creativiteit van de goede doelen om een impactvolle fondsenwervingscampagne te creëren. We zagen heel wat mooie en originele inzendingen. Onze aanpak werd duidelijk gesmaakt!"
3 winnaars: 1 voor België, 1 voor Wallonië en 1 voor Vlaanderen
Op 30 april 2023 sloten we de wedstrijd af. We ontvingen inzendingen uit heel België. Van goede doelen uit de gezondheidssector, tot natuurbeschermingsorganisaties, ze hebben zich geen moeite gespaard om ons te overtuigen van hun fondsenwervingscampagnes.
Samen met een onafhankelijke jury van JCDecaux hebben we 3 winnaars geselecteerd. Op basis van creativiteit, strategie en de integratie van de Payconiq QR-code kende de jury punten toe aan elke campagne.
De drie winnaars van de Scan for Change-wedstrijd zijn nu gekozen: 1 organisatie wint nationale reclameruimte, 1 wint regionale ruimte in Wallonië en 1 wint regionale ruimte in Vlaanderen.
Proficiat TWERK, winnaar voor de regio Vlaanderen
De fondsenwervingscampagne van TWERK blies ons omver. Ondanks dat ze een kleine organisatie zijn, slaagden ze erin een volwaardige campagne te creëren rond het personage 'Sven'. Via hun campagne vragen ze mensen met een hart voor autisme om te doneren.
TWERK, gevestigd in Herentals, biedt mensen met autisme een veilige en aangename plek om hun talenten en vaardigheden te ontwikkelen. Als kleinste maatwerkbedrijf in Vlaanderen bieden ze zo een zinvolle dagbesteding.
In 1992 startte ze haar activiteiten met slechts 3 mensen met autisme, ondersteund door 1 ergotherapeut. Vandaag ondersteunen 8 gekwalificeerde verzorgers 35 mensen met autisme.
"Fondsenwerving vormt een belangrijk onderdeel van de investeringen in onze organisatie", legt Bart Michiels, marketing- en communicatiecoördinator bij TWERK, uit. "Niet deelnemen aan de Scan for Change-wedstrijd was dus geen optie."
"Ons communicatiebudget is vrij beperkt. Ook voor de creatie van onze Scan for Change-campagne moesten we roeien met de riemen die we hadden. Gelukkig konden we hiervoor rekenen op ons enthousiaste team bij TWERK. Zij bedachten een concept rond Sven, een van onze medewerkers, als hoofdrolspeler van onze campagne. In de komende weken en maanden zal Sven opduiken op onze posters en andere campagnemiddelen", aldus Bart.
"We vinden het fantastisch dat we een van de winnaars van de Scan for Change-wedstrijd zijn. Dat betekent niet alleen heel wat voor onze fondsenwerving, maar maakt ons ook gewoon erg trots", besluit Bart.
De 'Scan Sven'-campagne zal vanaf 11 juli te zien zijn op 500 reclameschermen in Vlaanderen. De 7-daagse promotie vormt het begin van een grotere campagne. Hun missie is het creëren van meer zinvolle banen voor mensen met autisme. Via de Scan for Change-campagne ontdekken meer mensen TWERK en krijgt hun fondsenwerving een boost. Op die manier kunnen ze hun activiteiten uitbreiden, voor een nog grotere impact.
Belgen dragen goede doelen een warm hart toe, net als wij
Gebruiksvriendelijke betaalervaringen creëren die beantwoorden aan de huidige noden van Belgen, daar gaan we voor. Uit onderzoek blijkt dat 56% van de Belgen in 2022 doneerde aan een goed doel*.
Om lokale goede doelen te ondersteunen, lanceerden we Scan & Doneer. Dit vergemakkelijkt fondsenwerving van non-profitorganisaties. Met deze betaaloplossing willen we de drempel om te doneren verlagen, door het voor goede doelen makkelijker te maken om fiscaal attesten uit te geven voor donaties vanaf €40,- en hoger.
Als kers op de taart kunnen mensen gedurende de campagne rechtstreeks doneren aan de drie winnende goede doelen via de Payconiq by Bancontact-app. Ga naar 'diensten' in de app. Klik vervolgens op 'donaties'.
De goede doelen die hebben gewonnen voor België en Wallonië worden aangekondigd zodra hun 7-daagse promotiecampagne van start gaat. Hou onze nieuwssite en de posters in de straten dus in de gaten.
* Onderzoek uitgevoerd door de Koning Boudewijnstichting