Waarom deze 5 betaaltrends belangrijk zijn voor uw zaak

Gaat cash helemaal verdwijnen en waarom zouden digitaal en mobiel betalen interessanter zijn voor uw zaak? In dit artikel leest u wat de trends in mobiel betalen en betalen in cash zijn. De switch van contante betalingen naar digitaal of mobiel betalen is voor u een belangrijke stap. Met deze heldere feiten kunt u een weloverwogen beslissing nemen. Een ding is zeker: 2019 wordt het jaar van de definitieve doorbraak van mobiel betalen. Dat vertellen deze 5 betaaltrends ons. 

Trend 1: mensen verkiezen digitaal betalen

11 mei 2019 was de eerste Digital Payment Day, een organisatie van Febelfin. Hiermee werd de bevolking gesensibiliseerd om vaker digitaal te betalen. Deze vertegenwoordiger van de financiële wereld deed naar aanleiding van deze dag een grootschalig onderzoek naar betaalvoorkeuren bij consumenten. Daaruit blijkt dat digitaal betalen aan een sterke opmars bezig is. Maar liefst 89% van de bevolking heeft een uitgesproken voorkeur voor digitaal betalen. 11% ziet zelfs van een aankoop af als ze niet met de smartphone of kaart kunnen betalen! Dit is de top 5 om met de kaart of smartphone te betalen: 

(Bron: iVOX, 2019)

Contant geld is dus voor grote groepen niet meer de gewoonste zaak van de wereld. Daarom lanceerde Febelfin de campagne 'Digitaal, het nieuwe normaal'. Dat geldt vast ook voor u. Ook in uw zaak wordt de vraag: 'Kan ik ook met de kaart of smartphone betalen?' steeds vaker gesteld. 

Trend 2: betalen zonder kassa

Oude werkwijzes veranderen door de digitale technologie. In april 2019 lanceerde Delhaize voor zijn Fresh Ateliers een nieuwe betaalapp: YesWeScan. Het principe is eenvoudig. Klanten scannen de producten en betalen ze met hun smartphone. De klassieke kassa wordt hiermee overbodig. Voordat ze met de betaalapp zoals Payconiq by Bancontact afrekenen, krijgen ze een overzicht van de gescande producten. Eens betaald, ontvangen ze een digitaal ticket met een barcode. Hiermee kunnen ze de Delhaize-winkel verlaten. 

De voordelen voor Delhaize en de klant zijn duidelijk. Een betere winkelervaring, een betere service en meer efficiëntie voor de vaak gehaaste consumenten. Bovendien hebben consumenten altijd hun smartphone op zak dus betalen is altijd mogelijk. Uiteraard is het de verwachting dat ook steeds meer winkels hierop inspelen. 

Trend 3: sneller geld op de rekening

Voor elke zaakvoerder is het belangrijk dat geld snel op de rekening staat. Cash was altijd de snelste manier.  Was, want vandaag gaat mobiel betalen net zo snel als cash betalen. Eigenlijk nog sneller want je hoeft niet meer naar de bank met contant geld. Met de moderne mobiele-betalingssystemen is de verwerkingstijd amper een paar seconden! Een klant betaalt, en het bedrag staat binnen de 24 uur opde rekening. Voor zaakvoerders is digitaal betaald worden ook bijzonder handig, want ze krijgen op die manier een transparant boekhoudkundig overzicht van de verrichtingen in hun zaak.

Trend 4: digitaal betalen heeft ecologische impact

Overstappen van cash naar digitale betalingen heeft onmiskenbare ecologische voordelen. Het produceren en beheren van contant geld vraagt om grondstoffen en complexe productiemethoden. Het is bovendien duur: gemiddeld kost het 129 euro per jaar per Europeaan. Maar zeker zo belangrijk is de ecologische impact, vandaag terecht voor iedereen een groot aandachtspunt. Uit berekeningen van consultant E&Y en Bio Intelligence Service blijkt dat een cashbetaling voor een CO2-productie van 22 gram zorgt, terwijl een digitale betaling slechts 4 gram CO2oplevert. Door niet langer cash te betalen, zou de ecologische impact bijzonder groot zijn. Het goede nieuws: iedereen kan er makkelijk aan bijdragendoor te kiezen voor digitale betalingen en digitaal betaald worden.

Trend 5: mobiel betalen betekent een kostenverlaging voor de ontvanger

Mobiel betaald worden is makkelijk, veilig en klantvriendelijk. Maar natuurlijk spelen voor ondernemers ook de kosten een rol. Op dat vlak betekenen mobiele betalingen een vooruitgang. U hoeft niet te investerenin bijkomende terminals of apparatuur. Een toestel met toegang tot het internet volstaat. Dat is al één besparing. Een tweede besparing zit in de vaste kosten: er zijn namelijk geen abonnementsformules. Er is enkel een vaste lage kost per transactie. Voor Payconiq gaat het dan om 6 cent per transactie en 20 cent voor betalingen via een website. Tel daarbij de tijdsbesparing dat je niet met contant geld naar de bank hoeft en de rekening is snel gemaakt. 

De trends zijn duidelijk: alles wijst op een snelle doorbraak van mobiel betalen. De consumenten zijn er klaar voor, de kosten zijn laag en het comfort voor zaakvoerders is groot. Wilt u meer weten over systemen voor mobiel betalen in uw zaak? Dan vindt u hier meer informatie.